Friday, August 12, 2011

BANGUNLAH

Assalamualaikum saudara2ku, diri ini merendah diri untuk berkongsi ilmu dan pengalaman. Sebelum ini aku pernah menjadi seorang yang jahil. aku pernah membuat bermacam2 maksiat even dah bermacam2 hidayah dah sampai kat aku. kadang2 hati ini terdetik untuk mendekatinya,namun berbagai2 halangan yang aku tak nampak menggagalkan aku untuk mendekatinya sehingga aku terus sahaja asyik dengan kelalaian aku.
Berita tv dan beberapa laman blog cukup banyak menunjukkan penderitaan saudara2 kita dia palestin, afghanistan, bosnia n banyak lagi negara yang lain. terdetik di hati ini untuk membantu mereka dan mmg semangat untuk membantu begitu menebal dalam diri. namun, diri ini tidak kuat untuk mengangkat senjata untuk berjuang, hanya doa tanpa solat yang aku mampu berikan.
hari demi hari, hatiku tidak pernah jemu bertanyakan soalan yang sama `sampai bila aku nk enjoy? bila aku nk mulakan diri mendekatkan diri pada pencipta?` namun, jasad ini tetap berdegil untuk melangkah ke sejadah yang tersedia terhampar. Berbagai2 cubaan telah tuhan berikan padaku supaya aku ingat akan kekuasaanya, namun apa yang aku dapat? jiwa ini tidak henti2 mengatakan tuhan itu tidak adil. mengambil hak aku. kemudian, terduduk aku sendirian berfikir. kenapa tuhan mengambil hak aku? kenapa aku sering ditimpa musibah. namun, jawapan itu tidak pernah sampai. aku berfikir dan terus berfikir, mecari jawapan yang pasti akan aku temui.
setelah beberapa tahun aku hanyut di lembah kemaksiatan, hati aku terdetik sekali lagi dengan lebih garang. menuntutku untuk kembali kepada sang pencipta yang menciptakan aku dan sekalian alam. namun, jasad yang malas tetap menghalangku, tapi, kali ini aku kuatkan diri untuk mencari seberapa banyak ilmu agama, aku dekatkan diri dengan perpustakaan dan meminjam beberapa buku berkaitan agama. aku baca, aku renung, aku fikir dan mencari.
Sehingga sekarang,.

Apabila ramadan ini datang menjelma, aku nekad untuk mengambil kesempatan yang telah tuhan berikan padaku untuk mendekatkan diriku padanya. terawih pertama telah aku laksanakan, subuh pada keesokan harinya yang telah lama aku tinggalkan kini aku cuba untuk gagahi laksanakanya di masjid. segala solat lima waktu yang diamanahkan aku cuba lakukan, Alhamdulillah, aku berjaya laksanakan. namun, sampai bila hidayah nei akan berkekalan? aku pun tak tau.
Apabila menunaikan solat subuh di subuh, kita baru ku sedar, bukanlah aku sahaja yang abaikan solat subuh, tapi ramai lagi. Bermacam2 artikel telah aku telaah, antara yang aku dapat ialah solat subuh yang menjadi perkara kekuatan utama umat islam. namun apa yang aku lihat? berapa orang yang sanggup berjemaah ketika subuh? korang semua boleh la pk sendiri.
ceritaku bukan sekadar cerita. mungkin ada antara pembaca yang menerima nasib yang sama, setiap hari kita menyaksikan penderitaan saudara kita di negara luar, kita membenci musuh islam, setiap hari kita berkatakan kita sanggup mati untuk islam, tapi berapa orang sahaja yang sanggup bangun untuk solat subuh? x ramai kan?. apa yang inginku seru disini agar kita sama2 bangunkan kekuatan kita, kekuatan persaudaraan kita. tegakkan perkara asas islam kerana disitulah terletaknya kekuatan sebenar orang-orang islam dan bukanya terletak pada sehebat mana kita mampu menggunakan senjata canggih.
saudaraku, jika kita benar2 sanggup mengorbankan nyawa kita untuk islam, latihlah diri dengan solat subuh berjemaah kerana aku yakin, tidak ramai yang sanggup melakukanya walaupun kelihatan perkara ini amat mudah. BANGUNLAH SAUDARA-SAUDARAKU. KEKUATAN KITA TERLETAK PADA SOLAT. RUNTUH SOLAT, RUNTUHLAH ISLAM.

No comments:

Post a Comment