Saturday, April 14, 2012

Mencari Hidayah

Tazkirah Hati :
Perhatikanlah hatimu, wahai teman...

Sabda Rasulullah Shalallahu'alaihi wassalam,
"Siapa yang suka bertemu kepada Allah, maka Allah suka menerimanya, dan siapa yang tak suka bertemu Allah, Allah juga tak suka menerimanya."

Sahabat RA berkata : Ya Rasulullah, kita semua tak suka mati

Jawab Rasulullah SAW : Bukan itu, tetapi seorang mukmin bila akan mati datang malaikat yang membawa khabar gembira kepada apa yang dijanjikan Allah kepadanya, sehingga ia suka dan senang akan bertemu dengan Allah, sebaliknya orang kafir jika akan mati, datang malaikat yang mengancamnya dengan seksa Allah, yang dihadapinya sehingga ia tidak suka bertemu dengan Allah."

Firman Allah SWT:
Al-Quran : Surah Al-An'am
[125]
Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya Ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam; dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Ia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah ia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman.
[126]
Dan inilah jalan Tuhanmu (Islam) yang betul lurus. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan ayat-ayat keterangan (Kami) satu persatu, bagi kaum yang mahu beringat – insaf.

Nabi SAW bersabda, menerangkan ayat tersebut : Nur Islam jika masuk ke dalam hati, maka lapanglah dada.
Lalu ditanya : Apakah ada tandanya?
Jawab Rasulullah SAW : Ya. menjual (keluar) dari tempat-tempat tipuan dan cenderung kepada tempat yang kekal dan bersiap-siap menghadapi maut sebelum tibanya.

Seterusnya Nabi SAW berpesan, "Pergunakanlah lima sebelum lima.
1. Muda mu sebelum tua mu.
2. Sihat sebelum sakit mu.
3. Lapang mu sebelum tiba waktu sibuk mu.
4. Kaya sebelum miskin mu.
5. hidup sebelum mati mu.

No comments:

Post a Comment