Thursday, November 3, 2011

Kewajipan Remaja Muslim...

Peringkat remaja adalah peringkat usia yang mempunyai ke-inginan yang kuat, semangat yang tinggi, cita-cita yang besar serta kesanggupan mencurahkan khidmat bakti dan pengor-banan. Peringkat ini juga adalah pcringkat usia yang mudah mempelajari, dipengaruhi dan mudah menurut perasaan.

Oleh itu usia remaja menurut pandangan Islam mem-punyai tanggungjawab dan nilai yang khusus. Rasulullah s.a.w. sangat mengambil bcrat khususnya dalam menyedarkan para remaja tentang perkara ini. Sabda Rasulullah s.a.w.:

Bermaksud:
Rebutlah lima perkara sebelum tiba lima perkara: Ketika muda sebelum tua, ketika sihat sebelum sakit, ketika kaya sebelum miskin, ketika hidup sebelum mati dan ketika masa lapang sebelum masa sibuk.

(Riwayat al-Hakim)

Seorang remaja muslim yang berupaya memenuhi masa mudanya dcngan menguatkan jalinan hubungannya dengan Allah, melawan hawa nafsu dan berusaha mendalami serta menghayati Islam dengan kefahaman yang scbenar akan mudah meneruskan cabaran kehidupan tanpa bcrasa lemah atau kecewa.

Manakala remaja yang tidak mcmenuhi masanya dcngan perkara bermanfaat, maka sudah pasti dia akan ketinggalan dan sukar untuk mcndapatkannya kembali sesudah bcrlalu usia mudanya. Ini kerana lazimnya para remaja tidak dibebani pada peringkat usianya dcngan bebanan hidup yang banyak. Sudah tentulah orang yang tidak mcmikul beban tidak sama dengan orang yang telah berkahwin dan dibebani dengan pclbagai tanggungjawab.

Kita dapat melihat berapa ramai orang yang menycsali diri kerana tidak memanfaatkan waktu muda mereka dcngan sebaik-baiknya. Mereka dibayangi dengan pelbagai pcrsoalan. "Mengapakah aku tidak berusaha mcndekatkan diriku kepada Allah dan mclakukan kctaatan kepada-Nya dengan bertahajjud, berpuasa dan berzikir? Mengapakah aku tidak berusaha menghafaz al-Qur'an dan mempelajari hukum agama? Meng-apakah aku tidak berusaha mcngenal jalan yang lurus demi mengamalkan ajaran Islam? Mengapa? Dan mengapa?" Kesemua persoalan ini telah dan bakal dihadapi oleh para remaja yang hanyut tenggelam dalam keseronokan dunia dan kemudian dihimpit rasa penyesalan.

Cuba kita bayangkan seandainya diri kita berada di tempat mereka. Cuba kita bayangkan yang diri kita tcrlalu sibuk hingga tidak ada masa untuk membaca al-Qur'an, qiyamullail, mendalami ilmu pengeahuan dan mempelajari ilmu agama. Cuba kita bayangkan bahawa kita amat mengharapkan agar dapat kembali semula kc hari yang pcnuh kelapangan dan tidak dibcbani dengan tanggungjawab agar kita dapat mcmenuhi kesemua apa yang kita impikan.

Ketika itu katakanlah kepada diri kita sendiri, "Engkau sckarang berada dalam kcadaan penuh pengharapan. Engkau sebenarnya masih mcmpunyai waktu lapang dan bclum dibcbani dcngan tanggungjawab. Ayuh! Bcramallah sekarang selagi masa masih ada!!"

Namun begitu, sebelum kila beramal, kita perlu me-ngenal pasti petunjuk jalan yang manakah akan kila lalui kclak. Dengan kata lain, apakah tanggungjawab yang dituntut kc atas remaja Islam? Insya-Allah tanggungjawab tersebul akan ditcrangkan di Icmbaran sctcrusnya nanti.

Saya berdoa agar sumbangan saya ini diterima dan di-jadikan petunjuk ke arah kebaikan. Semoga Allah meng-ampunkan dosaku dan menggolongkan aku bersama saudaraku di dalam syurga. Hanya Dialah sahaja yang mcmberi petunjuk kc jalan yang lurus.

Abu Hazim

Rasululluh s.a.w. bersabda:

Bermaksud:
Dua nikmat yang dilalaikan oleh kebanyakan manusia iaitu masa sihat dan masa lapang.

(Riwayat al-Bukhari)

Kata seorang penyair:

Masa amat bernilai selagi engkau berhati-hati menjaganya. Aku lihat ia adalah perkara yang paling mudah lenyap jika dilalaikan.

Keprihatinan Para Sahabat dan Salaf al-Soleh terhadap Waktu

Para sahabat dan salaf al-solch adalah sebaik-baik generasi yang sangat mengambil bcrat tentang masa. Ini kerana mereka adalah golongan yang paling mengctahui tentang nilai dan harga sesaat masa. Kata mereka: "Antara tanda kebencian Allah terhadap seseorang hamba ialah dia membuang masa. Masa diibaratkan scperti pedang. Jika engkau tidak memotong-nya pasti dia akan memotong kamu."

Mereka scntiasa berusaha meningkatkan kualiti diri dari satu tahap ke satu tahap yang lebih baik. Peribadi mercka pada hari ini lebih baik daripada hari semalam dan hari esoknya adalah lebih baik daripada hari ini. Sebagaimana kata mereka: "Sesiapa yang pada hari ini sama sahaja dcngan hari semalamnya, maka dia seorang yang lalai, dan scsiapa yang hari ini lebih buruk daripada hari semalamnya, maka dia se­orang yang dicela."

Hasan al-Basri pernah berkata: "Wahai manusia! Scsung-guhnya diri engkau ibarat bcberapa hari. Apabila berlalunya satu hari, maka hilanglah sebahagian daripada diri engkau. Amatlah dikhuatiri sckiranya hilang sebahagian akan hilang pula keseluruhannya. Engkau sekarang sudah pun mcngctahui perkara ini maka beramallah."

Para sahabat dan salaf al-soleh sentiasa berwaspada agar satu hari atau beberapa kctika, sekalipun singkat tidak akan dibiarkan berlalu begitu sahaja tanpa mengejar apa-apa bekalan sama ada ilmu yang bermanfaat, amal soleh, melawan hawa nafsu atau menyumbangkan kebaikan kepada orang lain. Mereka bcramal dan bcrsikap sedemikian agar usia dan masa mereka tidak disia-siakan atau terbuang begitu sahaja tanpa mereka sedari.

Ibn Mas'ud pernah berkata: "Tiada apa yang lebih aku kesalkan daripada hari yang berlalu, sedangkan ajalku scmakin hampir tetapi amalan aku tidak bertambah."

Nilai Masa di Sisi Islam

Pada suatu hari Imam Ibn Jarir al-Tabari berkata kepada para sahabatnya: "Adakah kamu mahu mcmpelajari tafsir al-Qur'an?". Mereka bertanya: "Berapakah jumlah helaiannya?" Jawab Ibn Jarir: "Tiga puluh ribu hclaian." Mereka berkata: "Jumlah sebanyak itu melebihi usia manusia sebelum dapat mcnghabiskannya." Lalu dia mcringkaskannya kepada liga ribu helaian sahaja dan menulisnya sclama tujuh lahun. Kemudian dia bertanya lagi kepada para sahabatnya: "Mahukah kamu mempelajari sejarah bermula dari zaman Nabi Adam a.s. schinggalah zaman kita sekarang?" Mereka bertanya: "Berapakah jumlah helaiannya?" Lalu dia menjawab: "Sebagai-mana ilmu tafsir," dan mereka pun menjawab scbagaimana jawapan terdahulu. Kemudian Ibn Jarir pun bcrkata: "Sesung-guhnya diri kita adalah untuk Allah! Mali dengan salu cita-cila!" Lalu dia mcringkaskannya sebagaimana dia meringkas-kan ilmu tafsir sebagai kctundukan yang luhur kepada Allah dan tidak membiarkan masa hidupnya dipenuhi dengan perkara yang sia-sia.

Imam Abu Wafa' ibn 'Uqail al-Hanbali pcrnah berkata: "Aku tidak halalkan bagi diriku mensia-siakan satu saat dari-pada umurku. Sekiranya lidahku lerhenti daripada mcmberi peringatan dan mataku terhalang daripada mengkaji, aku akan tetap menjalankan fikiranku dalam kcadaan aku rehat dan duduk. Aku akan bangun dalam kcadaan apa yang hendak aku tuliskan itu sudah terbayang dalam pcmikiranku. Kini aku dapati kcsungguhanku dalam mendalami ilmu ketika usiaku lapan puluh tahun lebih kuat daripada kcgigihanku ketika berusia dua puluh lahun." Beliau telah mcngarang kitab ke-susasteraan mcnjangkau lapan ratus jilid sebagaimana yang diriwayatkan.

Kisah Imam al-Nawawi pula amal menakjubkan. Salah scorang muridnya menceritakan: "Guruku mcmberitahu bahawa dia tidak membuang waktu sama ada pada siang hari mahupun malamnya. Bahkan beliau sentiasa sibuk berfikir walaupun ketika berjalan. Dia berlerusan berkeadaan demikian selama enam tahun. Selepas itu beliau mula mengarang buku, memberi nasihat dan menyampaikan kebenaran. Beliau berterusan dalam kcsibukan mengarang buku, menyebar ilmu, beribadah, bcrwirid, berpuasa, berzikir dan sabar dengan keadaan hidup yang susah daripada segi makanan dan pakaian tanpa ada tolok bandingnya."

Sabat ibn Jauzi berkala: "Aku pcrnah mendengar datukku bcrkata ketika berada di atas mimbar pada penghujung hayatnya: 'Aku telah menulis dengan dua jariku ini sebanyak dua ribu jilid kitab.'"

Nasihat Bapa kepada Anak

Imam Ibn Jauzi tclah menasihati anaknya dengan nasihat yang ringkas:

"Wahai anakku! Ketahuilah bahawa dua malaikat sentiasa mengawasi segala lafaz dan pandanganmu. Nyawa manusia akan berterusan sehingga tiba ajalnya, dan tempoh berada di dalam kubur amatlah panjang. Manakala azab kerana menurut hawa nafsu sangatlah berat.

"Ke manakah perginya kclazatan semalam? la tclah berlalu dan yang tinggal hanyaJah penyesalan. Ke manakah perginya syahwat hawa nafsu? Berapa kalikah engkau tcr-seleweng dan terjerumus ke dalam kcsesatan? Scsungguhnya orang yang bahagia itu tidak akan mencapai kebahagiaan kecuali setelah dia melawan hawa nafsunya. Orang yang ee-laka tidak akan berolch kecelakaan, melainkan dia telah tenggelam dalam keduniaan.

"Bandingkan antara para pemerintah dengan mereka yang zuhud. Kc manakah perginya kelazatan para pemerintah dan ke manakah perginya kesusahan mereka yang zuhud? Ganjaran nikmat pahala hanyalah bagi mereka yang beramal soleh. Manakala azab yang pedih pula hanyalah kepada mereka yang berbuat maksiat yang seolah-olah tidak pernah puas dan kenyang."

"Maka berhati-hatilah wahai anakku terhadap dirimu. Insafilah segala keterlanjuranmu pada masa lalu. Bersungguh-sungguhlah mencontohi mereka yang baik akhlak dan peri-badinya. Basahilah pipimu dengan air mata penyesalan dan rcnungkan kembali masamu yang telah pergi! Itu sudah me-madai sebagai peringatan buatmu."

Bagaimana Menjaga Masa

Kata Syeikh 'Abd al-Fatah Abu Ghadah dalam kitab al-Ni-hayah; "Faktor pendorong tcrpcnting dalam mcmelihara masa ialah menyusun aktivili, menjauhi majlis yang mclalaikan dan sia-sia, meninggalkan perkara yang lidak berfacdah dalam sctiap urusan, mendampingi orang yang soleh yang sentiasa member! nasihat dan menjaga waktu scrta membaca dan mengambil iktibar daripada kisah ulama yang unggul. Kesemuanya ini akan menyedarkan kita tentang nilai masa dan mendorong kita menjaganya."

Ketahuilah bahawa usia yang panjang akan berlalu sehari dcmi sehari. Selalunya kita terlupa bahawa ia berlalu dengan begitu pantas dan tidak akan kembali lagi. Scdangkan manusia sentiasa lalai dan tidak mengambil manfaat yang sebaik mung-kin daripadanya. Imam Ahmad ibn Hanbal pernah berkala: "Aku mengumpamakan usia remaja itu scperti benda yang ada dalam genggaman aku, kemudian ia jatuh dan lerlepas dari­pada gcnggamanku." Perumpamaan tersebut bermaksud zaman remaja terlalu singkat sehingga berlalu tanpa disedari.

Sebahagian orang bcranggapan bahawa hari mendatang dia tidak akan berhadapan dengan kesibukan dan kesusahan. Dia merasakan pada hari itu akan mempunyai lebih banyak masa lapang berbanding kctika zaman remajanya. Sayangnya apa yang bcrlaku adalah sebaliknya.

Wahai remaja! Seliap kali meningkatnya usiamu seliap kali itulah tanggungjawabmu bcrtambah, pergaulanmu meluas, waktumu mulai singkal dan tenagamu akan berkurangan. Waktu ketika dewasa amatlah terhad, apabila tiba waktu tua kesihatan akan terganggu, kecergasan akan menurun dan tang-gungjawab scrta kerja lebih banyak dan rumit.

Maka rebutlah waktu usiamu sekarang kerana ia adalah emas yang berharga dan usahlah mengharap pada sesuatu yang tidak pasti. Setiap kerlipan mata itu terkandung sejumlah kesibukan dan amalan.

Wahai anakku! Ketahuilah bahawa hari itu mengandungi sejumlah tarikan nafas. Setiap tarikan nafas itu adalah gedung. Maka berhati-hatilah agar tarikan nafas engkau itu tidak berlalu dengan sia-sia, lalu pada hari kiamat kelak engkau mendapati gcdungmu kosong, lantas engkau menyesal dan penyesalan itu tiada gunanya.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Maka renungkanlah masa yang telah terbuang dan berapa banyak peluang yang engkau telah terlepas."

Bagi mereka yang berfikir tentang dunia sebelum dilahir-kan akan mendapati ia satu jangka masa yang panjang. Begitu juga mereka yang berfikir tentangnya setelah dilahirkan ke dunia juga mendapati ia satu jangka masa yang panjang. Dia juga mengetahui bahawa tempoh masa di dalam kubur adalah panjang. Tetapi apabila dia berfikir jangka masa di dalam syurga atau neraka maka didapatinya tiada penghujung.

Apabila dibandingkan dengan tempoh hidupnya di dunia, contohnya enam puluh tahun, maka dia akan dapati dua puluh tahun telah dihabiskan dengan tidur, lima belas tahun jangka-masa sebelum baligh dan selebihnya kebanyakan dihabiskan untuk memenuhi syahwatnya dan keperluan serta desakan kehidupannya. Apabila direnungkan masa yang diperuntukkan untuk akhirat pula didapati ia penuh dengan riak dan kelalaian. Maka dengan apakah digunakannya untuk membeli kehidupan akhirat? Adakah dengan modal masa yang lelah dihahiskan sedemikian rupa?!

ewajipan yang dituntut terhadap remaja adalah banyak dan berbagai-bagai sehinggakan tidak dapat untuk kila catatkan kesemuanya dalam makalah ringkas ini. Sungguhpun demi-kian, saya akan berusaha memaparkan kcwajipan yang terpenting berpandukan para alim ulama dan nasihat para pembimbing.

Aku memohon kepada Allah S.W.T. agar menerima amalanku dan memberikan ganjaran sama ada aku bctul atau salah. Semoga Allah mengurniakan kepadaku pahala dan mengampunkan segala kelemahan dan kesilapanku.

Pertama : Kewajipan kepada Allah S.W.T.

Dalam sebuah hadith Qudsi, Allah S.W.T. berfirman:

Bermaksud:
"Sesiapa yang memusuhi wali-Ku, nescaya Aku izinkan memeranginya. Tiada suatu pun yang Aku sukai apabila seorang hamba-Ku mendekati-Ku melainkan dia mengerjakan apa yang telah Aku fardhukan ke atasnya. Hamba-Ku yang mendekati-Ku dengan melakukan amalan sunat nescaya akan Aku kasihi. Apabila Aku sudah mengasihinya maka Aku mcnjadi telinganya untuk mandengar, matanya untuk mclihat. tangannya untuk bergerak kakinya untuk bcrjalan. Apabila ia memo-hon kcpada-Ku nescaya Aku perkenankan dan apabila ia memohon perlindungan daripada-Ku nescaya Aku melindunginya."

Perkara minimum yang dituntut daripada setiap rcmaja ialah mengerjakan pcrkara fardhu dan meninggalkan segala la-rangan-Nya. Manakala mereka yang ingin mcndckatkan diri kcpada Allah S.W.T. bolehlah mengerjakan pcrkara sunat dan bcrmujahudah mclawan hawa nal'sunya, hinggalah ia berjaya mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Dia hendaklah selalu menycbut :

Bermaksud:
"Aku segera datang kepada-Mu wahai Tuhanku supaya Engkau redha akan daku."

(Surah Taha : 84)

Kita hendaklah selalu mengetuk pintu rahmat Allah scbagaimana kata Ibn Mas'ucl: "Sescorang yang bertcrusan mcngetuk pintu rahmat Allah, besar kemungkinan akan di-bukakan untuknya."

Antara doa yang diucapkan oleh Nabi Daud a.s.:

Bermaksud:
Ya Allah! Aku memohon kasih-Mu, aku mencintai orang yang mencintai Engkau dan amalan yang memberikan aku kasih-Mu. Ya Allah! Jadikanlah kasih-Mu itu lebih baik aku cintai daripada diriku, keluargaku dan daripada minuman air yang sejuk. "

(Riwayat al-Tirmizi)

Mencintai Allah dan taqarrub yang bcrterusan kepada-Nya adalah matlamat yang paling utama. Mereka yang mera-sainya sudah pasti mendapat kejayaan dalam mcngecapi nikmat dunia dan akhirat.

Imam Ibn Qayyim pernah berkata: "Martabat mencintai Allah S.W.T. adalah martabat yang menjadi rcbutan pencinta-Nya. Manusia sanggup berkorban kerana-Nya serta merupakan punca keredhaan para anbiya'. la adalah makanan hati dan santapan rohani scrta penyejuk mata. la juga adalah satu ke-hidupan, mercka yang tidak memilikinya ibarat sekujur mayat.

"Cinta kepada Allah S.W.T. juga umpama cahaya. Mereka yang tidak memilikinya berada dalam kegelapan. la juga adalah satu ubat dan sesiapa yang tidak memilikinya nescaya hatinya akan ditimpa pelbagai penyakit. Mcnyintai Allah juga satu kelazatan. Mereka yang tidak memilikinya akan merasai hidupnya penuh dengan kepahitan dan kekecewaan. la adalah roh segala amalan dan iman. Maka mercka yang tidak memili­kinya umpama jasad yang tidak bernyawa."

(Madarlk al-Salikin)

Ibn Taimiyyah pula berkata: "Di dunia ini terdapat scbuah syurga. Sesiapa yang tidak mcmasukinya nescaya dia tidak akan memasuki syurga di akhirat iaitu mencintai Allah." Di-katakan: "Pcnghuni dunia ini akan keluar meninggalkan dunia, sayangnya mereka tidak merasai scbaik-baik nikmat yang ada di dalamnya." Ditanyakan kepadanya: "Apakah sebaik-baik nikmal di dunia itu?" Jawabnya: "Mencintai Allah, mengenali-Nya dan berzikir kepada-Nya."

Bagaimana Mendapat Kecintaan Allah S.W.T.

Antara tuntutan supaya seorang hamba itu cinta kepada Tuhannya adalah dengan scntiasa mcngingati-Nya dan rindu unluk bermunajat kepada-Nya. Hati juga tidak menyimpang kepada yang lain selain Allah S.W.T., tctapi mestilah ikhlas beribadah kepada-Nya. Apa yang paling pcnting sekali ialah menghidupkan malam dengan mengerjakan sembahyang malam walaupun sekadar dua rakaat sebelum terbit fajar. Kelika itu hendaklah kita mengadu kepada Allah dengan penuh rasa kehinaan, kekurangan dan kedangkalan kita seterusnya memohon pertolongan daripada-Nya.

Kita juga perlu istiqamah membaca al-Qur'an dan meng-khatamnya sekurang-kurang sekali sebulan. Kita hendaklah membacanya dengan penuh penghayatan terutamanya pada waktu hampir subuh. Kita juga hendaklah banyak berdoa,' menangis dan bermunajat dalam sembahyang. Kita juga perlu sentiasa mengingali dan membuat persediaan untuk meng-hadapi mati dengan selalu menziarahi kubur dan melawat orang yang sakit. Kita juga perlu mengkaji amalan yang dilakukan oleh para sahabat, salaf al-soleh dan para tabi'in.

Mudah-mudahan kita berjaya mcnuruti jejak mereka.

Tidak lupa juga, kita perlu merasai kehadiran Allah S.W.T. pada setiap gerak-geri, perkataan dan perbuatan kita. Kita juga hendaklah sentiasa membasahi lidah kita dengan berzikir kepada Allah pada setiap waktu walaupun tanpa kehadiran hati.

Ibn 'Ata pernah berkata: "Jangan kamu tinggalkan ber-zikir kcpada Allah dengan sebab kamu tidak dapat merasai kehadiran Allah. Ini kcrana lalainya kamu daripada berzikir kepada Allah lebih bcrat daripada lalainya kamu merasai ke-hadiran Allah ketika berzikir. Mudah-mudahan Allah meng-angkat martabatmu daripada berzikir dalam keadaan lalai ke-pada bcrzikir dalam keadaan khusyuk. Sesungguhnya Allah itu Maha Perkasa.

"Kita juga jangan lupa berpuasa, kerana apabila seseorang hamba itu lapar kerana berpuasa, maka puasa itu akan mem-bersihkan badan, melembutkan hati, menitiskan air mata, me-mudahkan anggota badan melakukan ketaatan dan merasai kemuliaan hidup di dunia ini."

(Ihya' 'Ulum al-Din).

Seorang penyair pernah berkata:
Wahai mata!
Alangkah bertuahnya engkau memperoleh kebahagiaan,
kerana ramai orang menangis di kala kegelapan malam.
Semoga pada hari akhirat nanti,
engkau berjaya memperoleh hari yang terindah
di dalam mahligai syurga.

Kedua: Kewajipan kepada Nafsu

Firman Allah S.W.T.:

Bermaksud:
"Demi diri manusia dan kejadiannya (dengan kelengkapun yang sesuai dengan keadaannya) serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawa saya kepada ber-taqwa. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirimu yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman, dan amal kcbajikan) dan sesungguhnya hanyalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia ber-sih itu susut dan terbcnam kebersihannya (dengan sehah kekotoran maksiat).

(Surah al-Syams ; 7-10)

Allah S.W.T. mengaitkan kejayaan dengan pembersihan hati, manakala kerugian dengan kelalaian. Perlulah kita sedar bahawa musuh kila yang paling utama ialah nafsu yang berada dalam diri kita sendiri. la tclah dicipta untuk mengajak manu­sia ke arah keburukan, cenderung kepada kejahatan dan men-jauhi pcrkara kebaikan.

Oleh ilu kita dituntut supaya membersih dan mcnguat-kannya, mcmimpinnya dengan segala kckuatan yang ada ke arah mcngabdikan diri kepada Allah S.W.T. sctcrusnya me-negahnya duripada rncnuruti kehendak nafsu syahwat dan tenggelam dalam kcseronokannya.

Kelalaian kila akan menjadikan nafsu semakin liar dan sukar dikawal. Akhirnya kita tidak akan meneapai keme-nangan. Sckiranya kita selalu melawan dan mencela nafsu law-wamah, nescaya kita akan dapat merasai nafsu mutma'innah.

Nafsu Manusia

Antara tabiat buruk nafsu ialah suka menunjuk-nunjuk kuasa, gelaran, takbur, ujub, riak, menipu, cintakan dunia dan takut mati, tamak, bakhil, suka kepada syahwat, rakus, hasad dan sebagainya. Maka dengan scbab itulah kita dituntut supaya berjihad melawannya. Firman Allah S.W.T:

Bermaksud:
"Adapun orang yang takut keadaan semasa ia berdiri di mahkamah tuhannya (untuk dihisab) serta ia menahan dirinya daripada menurut hawa nafsunya, maka syurgalah tempat kediamannya."

(Surah al-Nazi'at : 40-41)

Firman-Nya lagi:

Bermaksud:
Dan orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka di jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredhaan).

(Surah al-'Ankabut: 69)

Sikap Sahabat dan Ulama Salaf terhadap Hawa Nafsu

Para sahabat, ulama salaf dan golongan soleh scntiasa bcrjihad mclawan hawa nafsu mereka. Hassan al-Basri pernah berkata bcrhubung firman Allah S.W.T. yang bermaksud: Dan Aku bersumpah dengan jiwa yang amat menyesali (dirinya sendiri), katanya: "Orang mukmin sentiasa mencela nafsunya; apakah yang aku inginkan daripada perkataan, makanan dan minuman-ku? Orang yang jahat tidak pernah menyesali segala apa yang berlaku."

Sufyan al-Thauri pernah berkata: "Aku tidak pernah mengubati sesuatu yang lebih hebat daripada nafsu aku. Ini kerana ada ketikanya aku mcnang dan pada ketika yang lain pula aku kalah."

Abu 'Abbas al-Musali berkata kepada dirinya: "Wahai jiwa, di dunia ini cngkau tidak bcrseronok dengan anak-anak pemcrintah dan tidak pula cngkau bermujahadah untuk hari akhirat. Scolah-olah aku dengan cngkau tcrpcnjara antara syurga dengan ncraka. Apakah cngkau tidak pcrnah berasa main?"

Seorang lelaki pernah bertanya kepada 'Dinar ibn 'Abd al-'Aziz: "Ketika bilakah aku perlu bercakap?" Jawab 'Umar: "Kctika engkau ingin diam." "Ketika bilakah pula aku perlu diam?" Jawab 'Dinar lagi: "Ketika engkau ingin bercakap."

Suatu ketika Malik ibn Dinar berjalan di pasar. Apabila beliau mclihat sesuatu dan mcngingininya dia berkala kepada nafsunya: "Sabarlah, demi Allah aku tidak menegahmu melainkan kerana aku memuliakan engkau."

Seorang soleh pernah berkala kepada nafsunya: "Amalan sepcrti fatamorgana. Hati pula jauh daripada taqwa. Dosa sebanyak debu dan pasir, kemudian bcrcita-cila mendapatkan kenikmatan di syurga?! Amat jauh sckali ... engkau sebenarnya bcrmimpi pada siang hari."

Seorang yang lain bcrkata tentang naf'sunya: "Nafsu menjadi raja apabila engkau mcnurutinya dan menjadi hamba apabila engkau mengawalnya." Seorang yang lain pula pcrnah menyifatkan ubat hati dengan berkata: "Ubat hati itu ada lima perkara iaitu membaca dan menghayati al-Qur'an, berpuasa, sembahyang malam, bermohon kepada Allah S.W.T. ketika dinihari dan menghadiri majlis orang soleh."

Mengubati Hati

Al-Qur'an, al-Sunnah, para sahabal serla salaf al-soleh menjelaskan kepada kita bahawa kaedah umum untuk mengubati hati adalah dengan melakukan perkara yang bertentangan dengan kehendak dan kecenderungan hawa nafsu. Sebagaimana yang diketahui bahawa kita perlu menanggung pahitnya ubat dan sabar terhadap apa yang digemari, demi mcngubati penyakit.

Demikian jugalah dengan masalah hati. la perlu kepada menahan kepahitan mujahadah dan sabar bagi mengubati penyakit hati. Inilah scpatutnya yang Iebih ditekankan, kerana penyakit yang menimpa tubuh badan akan berakhir dengan kematian, tetapi penyakil hati akan berterusan sesudah mati buat selama-lamanya.

Bagi memudahkan kita bermujahadah melawan hawa nafsu, maka perlulah kita berada dalam suasana yang boleh mengingatkan kita kepada alam akhirat. Sembahyang malam, membaca al-Qur'an ketika dinihari sambil berlinangan air mata, mengingati mati dan segala amalan yang boleh men-dekatkan kita kepada Allah S.W.T. sudah pasti akan memberi kesan kepada jiwa orang yang melakukannya.

Dengan itu dia akan mementingkan akhirat daripada dunia serta memusatkan perhatiannya pada satu perkara iaitu takut-kan hisab atau perhitungan pada hari akhirat kelak. Peringkat ketakutan yang demikian ini akan memudahkan bagi setiap kita membanteras scgala penyakit hati yang menyerang kerana sedar betapa bahaya sekiranya ia dibiarkan tanpa diubati.

Cara Mengetahui Keaiban Nafsu

Caranya sangat mudah terutama bagi mereka yang berusaha untuk menghilangkan keaiban diri sendiri. Kita akan dapat mengetahuinya dengan mendampingi orang soleh kerana setiap individu muslim itu merupakan cermin bagi rakannya. Dia dapat mengingatkan dan menjelaskan keaiban rakannya.

Begitu juga dengan membaca buku yang membicarakan tentang nafsu dapat menjelaskan kepada kita tentang keaiban nafsu itu sendiri, contohnya kitab Mukhtasar Manhaj al-Qasi-din karangan Ibn Qudamah al-Muqaddasi dan sebagainya. Kita perlu mengenali penyakit dan berusaha menghilangkannya dengan berpandukan kepada al-Qur'an, al-Sunnah dan amalan para salai" al-soleh.

Buat akhirnya, perlulah diketahui bahawa scgala pcnyakit hati itu timbul dan mcrcbak disebabkan jauhnya hubungan antara kita dengan Allah S.W.T. sebagaimana firman Allah S.W.T. :

Bermaksud:
"Dan janganlah kamu menjadi seperti orang telah melupakan (perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka diri mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka."

(Surah al-Hasyr: 19)

Maka hendaklah kila sentiasa mcmohon pertolongan daripada Allah S.W.T. hagi menghadapi pcrkara tersebut dengan mempebanyakkan zikir, berdoa, rasa takut akan akibat pcnyakit hati ini, sentiasa mencela nafsu buruk, tidak memper-cayainya atau berasa tenang dcngannya. Kita juga perlu mengelakkan diri daripada lalai dan daripada mendampingi orang yang lalai, bcrpcnyakit hati dan penurut hawa nafsu. Firman Allah S.W.T.:

Bermaksudnya:
"Dan setiap yang tidak mengindahkan pengajaran (al-Quran yang diturunkan oleh Allah) al-Rahman. Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan mcnyesatkan) lalu jadilah ia temannya yang tidak renggang daripadanya."

(Surah al-Zukhruf: 36)

Ketiga : Kewajipan kepada Akal

Sebagaimana para remaja muslim dituntut mendekatkan diri kcpada Allah S.W.T. dan bcrmujahadah melawan hawa nafsu, maka dcmikianlah juga ia dituntut supaya mengambil berat ter-hadap akalnya dan memantapkannya dcngan ilmu pcngctahuan yang bermanfaat.
Abu Umamah al-Bahili mcriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bcrsabda:

Bermaksud:
"Kelebihan orang yang bcrilmu daripada orang yang berbadah adalah seperti kelebihan aku dengan orang yang paling rendah di kalangan kamu.Kemudian Rasulullah s.a.w. bcrsabda yang bermaksud:’sesungguhnya Allah,para malaikat serta makhluk yang berada di langit dan di bumi hinggakan semut didalam lubangnya dan hidupan laut mendoakan kebaikan kepada manusia yang mengajar ilmu kebaikan kepada manusia."

(Riwayat al-Tirmizi)

Sayidina Mu'az r.a. berkata: "Pelajarilah ilmu kerana mempelajarinya kerana Allah adalah taqwa, menuntutnya adalah ibadah, mcngulangkajinya adalah tasbih, mcngkajinya adalah jihad, rncngajarkannya kepada mcrcka yang tidak mengetahui adalah sedekah dan berkorban untuk ahli ilmu boleh mendekatkan diri kepada Allah."

Sayidina 'Ali pernah berkata tentang kelebihan ilmu daripada harta: "Ilmu menjaga engkau sedangkan engkau mcnjaga harta. Ilmu mempertahankan engkau sedangkan engkau mcmpertahankan harta."

Kegigihan Rasulullah s.a.w. Mendidik Para Sahabat

Rasulullah s.a.w. sangat bersungguh-sungguh mcngajar umat Islam. Apabila Baginda mendapat peluang berbuat demikian Baginda tidak mensia-siakannya scbagaimana yang berlaku dalam pcpcrangan Badar. Sebahagian tawanan adalah orang Quraish yang pandai membaca dan menulis, maka bayaran tebusan bagi mcrcka adalah dengan mengajar sepuluh orang kanak-kanak orang Islam belajar menulis.

Rasulullah s.a.w. juga menggalakkan para sahabat supaya mempelajari bahasa asing sehingga mereka mampu untuk bcr-dakwah kc serata tempat. Di kalangan mercka ada yang menguasai bahasa Parsi, Rom dan Habsyah. Apabila didapati tiada di kalangan sahabat yang menguasai bahasa Ibrani iaitu bahasa kaum Yahudi, maka Rasulullah s.a.w. mcngarahkan Zaid ibn Thabil mcngambil tugas tersebut.

Demikianlah prihalinnya Rasulullah s.a.w. icrhadap ilmu. Baginda mcnggalakkan para sahabatnya supaya belajar sehingga mcnjadikannya satu kcfardhuan scpcrli sabda Baginda s.a.w.:

Bermaksud:
Menuntut ilmu itu satu kefardhuan ke atas setiap muslim.

(Riwayat Ibn Majah)

Ilmu yang Dituntut

Terdapat beberapa pendapat berrhubung ilmu yang menjadi kefardhuan ke atas setiap muslim. Mcnurut scbilangan besar ulama, ilmu yang wajib dipelajari oleh setiap muslim ialah ilmu agama dan ilmu keduniaan. Ilmu agama adalah seperti berikut:

1. Ilmu yang membawa kepada kefahaman dan keyakinan yang mendalam tentang aqidah dan terselamat daripada unsur syirik dan khurafat.

2. Ilmu yang membetulkan amal ibadah seseorang dari sudut lahiriah iaitu menepati kehendak syara' dan dari sudut batiniah iaitu niat yang ikhlas kerana Allah.

3. Ilmu yang dapat membersihkan jiwa dan hati dengan mengctahui sifat yang tcrpuji lalu mcnghayatinya dan si fat yang dikeji lalu menjauhinya.

4. Ilmu yang dapat mendisiplinkan tingkah laku seseorang terhadap diri sendiri, keluarga dan orang ramai sama ada muslim atau bukan muslim. Seterusnya dengan ilmu tersebut dia dapat membezakan antara yang halal dengan haram serta antara yang wajib dengan yang sebalik-nya.

Kesemuanya ini adalah had yang paling minimum yang perlu diketahui oleh setiap muslim tentang agamanya pada sctiap masa dan keadaan. Meluas dan menamhahkan ilmu ler-sebut adalah berdasarkan kepada keadaan dan tanggungjawab setiap individu tcrsebut. Maka bagi seorang yang fakir tidaklah wajib baginya mempelajari secara terperinci hokum zakat bahkan memadai baginya mengetahui bahagian yang diharuskan untuknya daripada harta zakat.

Demikianlah juga bagi mereka yang menjurus kepada pengkhususan dalam scsualu bidang, maka wajib baginya mcngetahui hukum-hakam yang bcrkaitan dengan bidang yang diceburinya. Scorang pcniaga pcrlulah mcngctahui perkara yang halal dan haram dalam urusan perniagaan dan seorang doktor pula pcrlulah mcngetahui hukum-hakum yang ber-hubung kait dcngan profesyennya seperti haram mcngubati dcngan arak dan sebagainya. Apa yang penting di sini ialah scseorang yang mcmpunyai pcngkhususan dalam scsualu pcrkara ilu maka wajiblah baginya mcngetahui ilmu agama yang bcrkaitan dengannya.
Scsudah ilu, maka pcrlulah baginya mcnambah pcngcla-huannya dcngan ilmu cabang sckalipun sedikit dcmi untuk menjadi scorang yang scimbang ilmunya tanpa melebihkan atau mengurangkan mana-mana bahagian. Cabang ilmu itu seeara ringkasnya adalah scpcrti berikut:

1. AI-Qur'an al-Karim, iaitu mampu membaca dcngan betul dan bertajwid, menghafal, sckadar yang termampu dan mcngkaji tafsiran dan ilmu tentang al-Qur'an. Antara kitab tafsir ialah Tafsir Ibn Kathir, al-Tibyan ka-rangan al-Nawawi dan 'Ulum al-Qur'an karangan Manna al-Qattan.

2. Al-Sunnah, iaitu dcngan mcngkaji sunnah dan mcnghafaz beberapa jumlah hadith.
Antara kitabnya ialah Hadith Empat Puluh karangan Imam al-Nawawi, Riyadh al-Solihin dan Sahih Muslim.

3. Si rah (Cerita Nabi).
Antara kitabnya ialah Ringkasan Sirah Ibn Hisham oleh 'Abd al-Salam Harun, al-Rahiq al-Makhtum dan Kcpah-lawanan Gcncrasi Para Sahabat.

4. Perancangan jahat tcrhadap Islam.
Antara buku yang scsuai dibaca scperti Teknik Serangan Pemikiran oleh 'Ali Juraishah, Inilah Agama, Musa Depan Untuk Islam oleh Sayyid Qutb, apa Erli Saya Menganut Islam scrta Pcmuda dan Perubahan oleh Fathi Yakan dan lain lain.

Keempat: Kewajipan kepada Pelajaran

Agama Islam mcngajar kita supaya tidak mcmisahkan antara ilmu kcduniaan dengan ilmu agama. Bahkan Islam menuntut supaya kita mcndalami dan mcnguasai kedua-duanya.
Islam telah mcnghimpun ilmu gcografi dalam satu ayat al-Qur'an dan mcnggalakkan um at manusia supaya mcm-pclajari dan mcndalaminya. Mengctahuinya adalah bcrtujuan mcncapai pcringkat taqwa kepada Allah dan mcngenali-Nya. Firman Allah S.W.T. :

Bermaksud:
"Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan daripada langit lalu Kami keluarkan dengan hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya.dan antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong putih dan merah yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hilam legam. Dun demikian pula antara manusia dan hinatang tnelata serta binatang ternakan yang berlainan jenis dan warnanya. Sehenarnya yang menaruh himbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hamha-Nya hanvulah ulama. Seaungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun."

(Surah Fatir: 27-28)

Apabila Islam menggalakkan umatnya supaya mcnguasai kcdua-dua medan kehidupan iaitu dunia dan akhirat, maka menguasai ilmunya adalah menjadi perkara yang sangat ditun-tut.
Keperluan Umat Islam kepada llmu

Era kehidupan yang kita harungi sekarang menuntut kita supaya menceburi segcnap lapangan dan bidang ilmu. Manusia pada hari ini sentiasa bersaing melakukan rckaan dan pene-muan baru, maka di manakah umat Islam dalam saingan ini?

Kita masih menjadi pengemis daripada dunia Baral dan Timur. Kita banyak bergantung pada mereka daripada mendapatkan scbatang jarum hinggalah peluru berpandu. Kita dinamakan Negara Dunia Kctiga atau Negara Mundur. Ini semua discbabkan kita meninggalkan ilmu keduniaan dan tidak berusaha untuk menjejaki apa yang lelah dilakukan oleh orang terdahulu sepcrti Ibn Rushd, Ibn Nafis, Khawarizmi, Ibn Hisharn dan lain-lain yang telah mcnukilkan nama mercka dalam Icmbaran sejarah tamadun dunia.

Sebagaimana Islam mementingkan adanya pakar fiqh Is­lam, ia juga mementingkan adanya doktor Islam, jurutera Islam dan teknokrat Islam. Bahkan, sckiranya umat Islam di satu-satu tempat memerlukan seorang doktor tetapi tidak ditemui walau seorang doktor pun di kalangan mereka, maka kcscmua mereka menanggung dosa.

Menceburi kedua-dua medan ini merupakan fardhu kifayah kepada umat Islam seluruhnya. Mereka yang mem-punyai pengkhususan dalam sesuatu bidang adalah menjadi fardhu ain ke atasnya dan wajib baginya menyempurna-kan pengkhususan ini demi memberi manfaat kepada umat Islam.

Sekiranya setiap orang daripada kita bersikap scdcmikian, sudah tentu Ibn al-.Jauzi berkata: "Seharusnya bagi sctiap orang yang mempunyai daya minda mcncapai setinggi-tinggi tahap yang termampu. Sckiranya diandaikan ada manusia yang naik ke langit, maka tiada keburukan yang lebih teruk selain orang yang berpuas hati berada di bumi."

Wahai para remaja, marilah kita kembalikan kegemi-langan mereka yang terdahulu dan kita bersungguh-sungguh mencapai tahap keilmuan yang tertinggi. Sekiranya kita inengikhlaskan niat kcrana Allah dan mcnjadikan matlamat ilmu sebagai satu pcningkatan demi berkhidmat kepada umat Islam, nescaya Allah akan mcngurniakan ganjaran pahala kcpada kita, sama scpcrti pahala yang dikurniakan kepada mereka yang duduk bertasbih, bertahlil dan bcrtakbir kcpada Allah sebagaimana yang dijclaskan olch para ulama.

Mereka yang menuntut ilmu agama untuk dunianya tidak sama dengan mcreka yang mcnuntut ilmu dunia untuk agama-nya.

Nasihat

Wahai para remaja, jauhilah dan jangan mcncrima dakwaan sebahagian orang yang mcnyuruh supaya mcninggalkan atau mcngcnepikaii mempclajari ilmu kcduniaan, bahkan tumpukan kepada ilmu agama semata-mata. Pcndapat ini jauh mcnyim-pang daripada kebenaran.

Cuba kita bayangkan sekiranya kita semua meninggalkan ilmu keduniaan, lain tiada di kalangan kita yang menjadi doktor, guru, jurutera dan sebagainya? Maka siapakah yang akan mengubati anak isteri kita? Siapakah pula yang akan mcngajar anak-anak kita? Dan siapakah...?! Adakah yang akan mcngajar kita seorang Islam yang jauh daripada Allah S.W.T. scrta tidak mcngctahui pcrkara halal dan haram atau adakah yang bukan Islam.

Ketika Rasulullah s.a.w. diutuskan, para sahabat mem-punyai pekcrjaan yang menjadi punca rezeki mereka. Rasu­lullah s.a.w. tidak pula meminta mereka meninggalkannya, sebaliknya menumpukan kepada dakwah atau ilmu semata-mata, bahkan Rasulullah s.a.w. membiarkan mereka dengan pekerjaan masing-masing. Maka marilah kita memakmur dan mengislahkan dunia ini dcngan agama.

Kelima: Kewajipan kepada Keluarga

Sebilangan besar para remaja tinggal bersama-sama kcluarga masing-masing. Kebanyakan keluarga umat Islam tidak diarah-kan dengan corak dan cara hidup Islam yang scmpurna. Maka kita dapati wujudnya sikap sambil Iewa tentang beberapa per­kara yang berkaitan dengan agama daripada pihak keluarga-nya.

Dari sini kila akan dapati bahawa tanggungjawab kita terhadap ahli keluarga terlebih berat. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang sukar untuk menerima nasihal daripada anak-anak scbagaimana kata pepatah, "Aku Iebih dulu makan garam daripada kami." Tambahan pula mereka Iebih mengetahui baik buruk sikap anak-anak mereka berbanding dengan orang luar yang hanya tahu baiknya sahaja.

Ini tidaklah bermakna kita meninggalkan dakwah ter-hadap mereka. Bahkan kita hendaklah berusaha dengan ber-sungguh-sungguh dan sentiasa berusaha, berfikir seraya men-cari jalan yang paling sesuai unluk menyampaikan dakwah kepada mereka.

Di sini beberapa nasihat yang boleh kita ambil dalam menjalinkan hubungan dengan mereka. Antaranya adalah dengan kita, akan sentiasa merenung hadith Rasulullah s.a.w. yang berbunyi:

Bermaksud:
Permudahkan dan jangan menyusahkan, gembirakan mereka dan jangan menjauhkan mereka.

(Muttafaq 'alaih)

Dan dalam hadith yang lain pula, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Bermaksud:
Apabila Rasulullah s.a.w. memilih antara dua perkara, Baginda akan memilih yang iebih mudah seaugi ia tidak membawa kepada dosa.

(Muttafaq 'alaih)

Seseorang muslim yang sanggup menyusahkan diri sendiri, dengan meningkatkan amalan dan menolak segala perkara yang merupakan keinginan dan kemudahan yang menepati syariat adalah dibolehkan. Cuma apa yang tidak dibolehkan ialah mewajibkan perbuatan tersebut kepada semua orang. Antara keterlaluan yang dilakukan ke atas keluarga ialah mendesak mereka melakukan amalan sunat seolah-olah amalan tersebut sesuatu yang difardhukan dan mcninggalkan amalan makruh seolah-olah ia adalah haram.

Tindakan yang scpatutnya kila lakukan ialah mewajibkan kepada manusia perkara yang diwajibkan oleh Allah S.W.T. sahaja. Perkara yang selain ilu, mereka bebas memilih sama ada ingin melakukannya ataupun meninggalkannya.

Memadailah bagi kita merenung kisah seorang Badwi yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. tentang perkara yang diwajibkan ke atas dirinya. Lalu Rasulullah s.a.w. mcnjawab iaitu scmbahyang lima waktu, mengeluarkan zakat dan berpuasa pada bulan Ramadhan. Dia bertanya lagi: "Adakah ada yang selainnya?" Jawab Baginda: "Tidak ada kecuali amalan sunat." Lclaki itupun beredar sambil berkata: "Demi Allah, aku tidak akan menambah atau mengurangkannya." Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Bcrjayalah dia sckiranya dia benar-benar berbuat demikian."

Kita tidak seharusnya sentiasa cenderung kepada hal yang merumitkan, keterlaluan dan berlebihan pada mcngharamkan dan meluaskan ruang lingkupnya. Kita juga tidak seharusnya dengan ilmu kita yang cetek tentang perkara yang haram dan halal, kila menghalalkan semua perkara.

Apabila kita berhadapan dengan masalah fiqh yang mempunyai dua pandangan, satu pandangan hukumnya harus dan satu lagi makruh atau satu pendapat mengatakan makruh dan satu lagi haram. Dalam situasi ini tidak seharusnya kita sentiasa memaksa orang ramai supaya berpegang kepada hukum yang lebih bcrat kecualilah dengan keredhaan mereka. Ini kerana hukum fiqh adalah bersifat fleksibeliti, maka biarkan mereka memilih hukum yang ringan seperti yang dilakukan oleh Ibn 'Abbas dan berpegang dengan yang lebih berat scbagaimana yang dilakukan oleh Ibn 'Umar.

Kesimpulan

1. Kita tidak boleh bersifat bergopoh-gapah mengeluarkan sesuatu hukum fiqh untuk keluarga kita tanpa terlebih hikmah dan kesedaran yang tinggi sehingga tidak berlaku sesuatu yang berlainan daripada apa yang kita inginkan. Kita hendaklah sedar bahawa metod dakwah dengan menampilkan keteladanan yang baik adalah lebih ber-kesan daripada percakapan. Pernah dikatakan bahawa, "Amalan seorang untuk seribu adalah Iebih baik daripada nasihat seribu orang untuk seorang."

2. Akhir sekali, kita jangan sekali-kali lupa bahawa mereka yang mendapat keredhaan kedua-dua ibu bapanya akan mencapai kebahagiaan di dunia dan akhirat. Maka tidak seharusnya kita membangkitkan kemarahan dan menolak kcmahuan mereka. Sekalipun ia akan mendorong kita meninggalkan perkara yang Iebih baik kepada melakukan perkara yang kurang baik. Kita juga tidak seharusnya ber-interaksi dengan mereka secara kasar dan keras.

Keenam: Kewajipan kepada Masyarakat

Kewajipan seorang Islam masa kini terhadap masyarakat ada­lah salu tanggungjawab yang amat pcnting. Mereka mestilah memikirkannya siang dan malam. Mereka yang merenung dengan mendalam tenlang keadaan kita sekarang ini akan mendapati bahawa Islam sudah menjadi begitn asing di tanah airnya sendiri. Kehidupan umat Islam pada hari ini lebih sukar daripada kehidupan anak-anak yatim.

Semua kekuatan dunia scperli Kristian, Komunis, Zionis dan Ateis telah bergabung memerangi kita serta menjadikan kita golongan yang hina di dunia ini. Mereka menghalalkan kehormatan, tanah air dan darah kita. Pada pandangan mereka darah kita yang mcngalir daripada badan kita itu tiada harga-nya, bahkan mereka membiayai mereka yang melakukannya.

Mereka berkala kepada kita: "Masa untuk membuat perhitungan telah tiba," dan mereka melaungkan slogan, "Hancurkankan kalimah-Nya bermakna telah melakukan dosa di hadapan Allah S.W.T. walau apa jua alasan sekalipun.

Cuba kita bayangkan diri kita berada di hadapan Allah S.W.T. dan ditanya apakah usaha yang telah kita lakukan untuk meninggikan kalimah Allah, menegakkan hukum-Nya dan membebaskan tanah air umat Islam yang dirampas. Apakah kita akan menjawab: "Ya Allah! Aku merasakan bahawa ber-usaha ke arah itu bukan merupakan fardhu ain ke atas diriku?" Atau "Ya Allah! Aku merasa takut kerana aku tahu bahawa ber-amal ke arah tersebut sangat sukar dan penuh dengan duri?" Atau apakah jawapan yang akan diberikan kepada Allah S.W.T.?!!

Saya mengingatkan diri saya dan para remaja sekalian bahawa sekiranya kita tidak bergerak dan bertindak mulai daripada sekarang untuk menegakkan Islam, maka tunggulah amaran Allah S.W.T. sebagaimana firman-Nya:

Bermaksud:
Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bencana) yang bukan sahaja menimpa orang yang zalim antara kamu secara khususnya (tetapi akan menimpa kamu secara umumnya). Ketahuilah bahawa Allah amat kuat azab seksarNya.

(Surah al-Anfal : 25)

Dan amaran daripada Rasulullah s.a.w. melalui sabda-nya:

Bermaksud:
Demi Allah, ajaklah herbuul kehaikan clan tegahlah daripada herhuat kemungkaran. Sekiranya tidak demikian, nascaya Allah akan mendatangkan bcncana kepadamu lalu kamu berdoa kepada-Nya tetapi tidak diperkenankan.

(Riwayat al-Tirmizi)

Amaran yang disebut dalam ayat al-Qur'an dan hadith tersebut adalah perkara yang akan berlaku di dunia. Manakala di akhirat pula ialah keadaan yang menakutkan dan hitungan hisab yang sukar sedia menanti.

Jalan ke Arah Perubahan

Jalan untuk mengubah situasi yang berlaku ke atas umat Islam dewasa ini dan menegakkan daulah Islamiyah bukanlah suatu yang sulit dan sukar sebagaimana yang disangkakan oleh sebahagian orang. la adalah jalan yang mudah dan scnang kepada mereka yang menjadikan akhirat scbagai cita-citanya yang utama dan bersedia berbai'ah kepada Allah sebagaimana firman-Nya:

Bermaksud:
Sesungguhnya Allah telah memheli daripada orang yang herimanjiwa mereku dun harta mcrcka dengan (halasan) hahawa mereka akan beroleh syurga.

(Surah al-Taubah: 111)

Kita masih belum disibukkan dengan kerja, isteri dan anak-anak yang menghalang kita daripada mclaksanakan tanggungjawab ini. Marilah kila bersegera berbai'ah kepada Allah S.W.T. dan memulakan daripada sekarang mengikuti jalan-Nya. Mudah-mudahan kita menjadi generasi yang akan membawa panji kemenangan.

Bagaimana Kita Berlindak?

Setiap umat Islam hendaklah memahami bahawa ruang lingkup yang dituntut untuk diubah memerlukan kepada memahami suasana setempat dan kemudian mengenal pasti rakan yang kita kenali sebelum ini. Seterusnya memilih sesiapa di kalang-an mereka yang memiliki hati yang bersih dan initial kepada Islam, lalu jalinkan hubungan yang baik dan mesra dengan mereka schinggalah lahir perasaan cinta kcrana Allah dalam hati mereka. Seterusnya saling ziarah menziarahi antara satu sama lain, saling berbincang dan membantu memenuhi keperluannya.

Setelah itu jelaskanlah kepada mereka berkenaan kewajipan yang dituntut ke atas setiap orang Islam serta kepentingan tanggungjawab ini. Contohnya tanggungjawab mereka terhadap masyarakat iaitu dengan menjelaskan kepada mereka keadaan umat Islam pada hari ini dan kefardhuan mengubah-nya. Jelaskan kepada mereka bahawa sekiranya bukan kerana rasa cinta anda dan takutkan mereka terkena azab Allah S.W.T. nescaya anda tidak akan menyampaikan perkara ini kepada mereka.

Sekiranya mereka mcmberikan tindak balas, maka mulakanlah menyampaikan dakwah kcpada masyarakal setempat bcrsama-sama mereka. Dengan cara ini akan bertambahlah bilangan orang yang mcmahami Islam sedikit demi sedikit sehinggalah fikrah Islamiyah bertunjang di tempat tersebut, sebagaimana firman Allah S.W.T:

Bermaksud:
Dan sifat mereka dalam kitab Injil pula ialah (bahawa mereka diibaratkan) sebagai pokok tanaman yang mengeluarkan anak dan tunasnya, lalu anak dan tunasnya itu menyuburkannya, sehingga menjadi kuat, lalu ia tegak berdiri diatas batangnya dan keadaannya yang mengagumkan orang yang menanamnya.

(Surah al-Fath : 29)

Sekiranya kita mampu meletakkan seorang sahaja pada setiap tempat yang sentiasa berusaha berdakwah kepada Allah, nescaya dalam beberapa masa kita akan dapat melihat fikrah Islamiyah bertunjang ke dalam masyarakat sebagaimana yang kita sebutkan tadi. Maka suatu hari nanti masyarakat akan berubah secara berperingkat-peringkat menjurus kepada Islam. Masyarakat itu adalah sekumpulan individu yang tinggal di pelbagai tempat. Apabila individu ini berubah maka masyarakat itu juga akan turut berubah.

Akhirnya akan wujud sebuah masyarakat yang menjadikan Islam sebagai cara hidup dan lahir sekumpulan individu yang menerajui tampuk pemerintahan kerana menyahut tuntutan dan desakan masyarakat tersebut. Dengan izin Allah, tuntutan dan desakan ahli masyarakat Islam ini tidak akan berupaya disekat dan dibendung oleh tekanan dan keganasan musuh Islam.

Setelah kita menjelaskan semua tanggungjawab yang paling utama yang dituntut ke atas setiap remaja muslim, maka timbul satu persoalan pcnting: Bagaimanakah remaja muslim mengimbangi kcscmua tanggungjawab ini tanpa mclcbihi atau mengabaikan mana-mana aspek tertentu?

Sejarah membuktikan bahawa seseorang muslim itu tidak mampu berterusan melaksanakan segala tanggungjawab ini dengan kekuatan dan keseimbangan yang sama kecuali dengan satu keadaan sahaja iaitu mewujudkan suasana yang soleh dan baik yang mcnjadi tempat berkumpul untuk mentaati Allah S.W.T., melaksanakan segala suruhan dan meninggalkan segala larangan serta mclaksanakan segala langgungjawab yang tclah kita sebutkan tadi.

Suasana ini perlu diwujudkan walaupun hanya terdiri daripada dua orang sahaja kerana sabda Rasulullah s.a.w.:

Bermaksud:
Syaitan itu mendampingi orang yang bersendirian dan menjauhkan diri daripada dua orang

(Riwayat al-Tirmizi)

Sabdanya lagi:

Bermaksud:
Serigala hanya memakan kambing yang terpisah sahabat sahaja.

(Riwayat Abu Daud)

Sebagaimana kata Sayidina'Ali k.w.j.:"Kita berkumpul pada separuh perkara hak dan tidak berpecah pada keseluruhan yang hak.Maka amat perlu tali yang mengikat individu ini selepas ini selepas ikatan aqiqah iaitu ikatan ukhuwah dan cinta kepada Allah."

Maka perlulah kila wujudkan suasana saling cinta mencintai di jalan Allah sesama manusia ahli masyarakat sehingga mencapai ke tahap yang pernah dicapai oleh para sahabat dan salaf al-solch. Mcrcka bcrgcmbira apabila saudaranya men-dapat nikmat. Apabila salah seorang daripada mereka memerlukan wang, dia akan mengambilnya daripada saudaranya tanpa perlu meminta izin terlebih dahulu. Apabila saudaranya menjauhkan diri, dia merasai seolah-olah seperti kehilangan anggota badan yang disayanginya.

Ikatan ini perlu disemai benihnya sehingga tumbuh mem-besar dan kuat lain mengeluarkan hasil yang menjadi penolongnya pada hari kiamat nanti.Kelebihan Berkasih Sayang di Jalan Allah Hadith Rasululah s.a.w.:

Bermaksud:
Akan ada di kalangan hamba Allah yang disayangi dan mereka itu bukanlah daripada golongan nabi dan syuhada'bahkan nabi dan syuhada berasa cemburu dengan kedudukannya.di sisi AIlah pada hari kiamat.sahabat bertanya:" Wahai Rasulullah. beritahulah kami siapakah mereka?"baginda menjawab :"Mcrcka adalah satu golongan yang bcrkasih sayang sesama mereka kcrana AIlah sedangkan mereka itu tiada ikatan keke-luargaan ataupun tarikan harta. Demi Allah, wajah mereka pernah bercahaya, mereka tidak takut apa yang menakutkan manusia dan tidak bersedih dengan apa yang menyeksakan manusia".Kemudian Baginda membaca firman Allah S.W.T.:

Bermaksud:
ingatlah sesungguhnya wali-wali Allah itu tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak pula mereka bersedih hati.

(Surah Yunus:62)

Pada hari kiamat nanti Allah S.W.T.akan menycru mereka dengan seruan yang baik.

Bermaksud:
"Di manakah mereka yang berkasih sayang kerana Aku? pada hari ini Aku akan melindungi mereka dengan perlintlungan-Ku pada hari yang tiada perlindungan melainkan perlindungan-Ku. "

(Riwayal Abu Daud)

Peranan suasana yang baik ini sungguhpun bilangan anggolanya sedikit, ia akan mcmbantu anggotanya supaya mudah dalam melaksanakan apa yang telah kita perkatakan tadi. Suasana ini juga akan membanlu mereka membentuk diri supaya taat kcpada Allah S.W.T. dengan berpuasa, qiyamullail dan berzikir. Begitu juga dalam mcmpcrbaiki diri, mereka akan saling nasihat menasihati antara satu sama lain apabila melihat ada kekurangan dan membantu memperbaikinya.

Demikianlah juga dalam bidang ilmu. Mereka akan saling bekerjasama dengan membaca dan berbincang, mcnghadiri kclas ilmu di masjid dan juga berlumba-lumba antara satu sama lain untuk mcndapat kccemerlangan dalam pelajaran serta saling membantu kc arah itu.
Begitu juga dalam bidang dakwah. Mereka akan bersama-sama mengkaji uslub (metod) dakwah dan mcnahan diri dalam menanggung segala ujian yang menimpa di jalan dakwah. Demikianlah juga dalam bidang dan aspek yang lain.

Mereka akan meningkat seiringan dalam pengabdian kepada Allah S.W.T. dan mclepasi pada seliap hari, peringkat demi peringkat sehinggalah mereka mcncapai eila-eita gugur syahid di jalan Allah. Mereka yang gugur syahid di jalan-Nya nescaya akan mendapat ganjaran daripada Allah S.W.T.

Penutup

Dengan ini, fahamlah kita dengan jelas tentang tuntutan yang diletakkan di atas bahu kita. Tiada alasan bagi kita kecuali ber-usaha mempraktikkannya supaya ia tidak menjadi beban yang akan dipersoalkan pada hari akhirat nanti. Marilah kita memperbanyakkan bekalan kerana perjalanan ini masih jauh. Seorang penyair pernah berkata:

Marilah kita menuju syurga 'Adnin,
kerana sesungguhnya ia adalah rumah kita yang utama
dan padanya terdapat perlindungan.
Akan tetapi sekarang ini kita dilawan musuh,
adakah engkau beranggapan kita akan kembali ke tanah
air dengan selamat?

Akhir kata, aku memohon kepada Allah agar menerima amalku ini dan menjadikannya ikhlas kerana Allah. Juga agar Allah mengampuni aku bcrsama mereka di dalam syurga. Amin Ya Rabb al-

No comments:

Post a Comment